سفارش تبلیغ
صبا ویژن
[ و از سخنان آن حضرت است ، چون کسى از او پرسید : « رفتن ما به شام به قضا و قدر خدا بود ؟ » پس از گفتار دراز ، و این گزیده آن است : ] واى بر تو شاید قضاء لازم و قدر حتم را گمان کرده‏اى ، اگر چنین باشد پاداش و کیفر باطل بود ، و نوید و تهدید عاطل . خداى سبحان بندگان خود را امر فرمود و در آنچه بدان مأمورند داراى اختیارند ، و نهى نمود تا بترسند و دست باز دارند . آنچه تکلیف کرد آسان است نه دشوار و پاداش او بر کردار اندک ، بسیار . نافرمانیش نکنند از آنکه بر او چیرند ، و فرمانش نبرند از آن رو که ناگزیرند . پیامبران را به بازیچه نفرستاد ، و کتاب را براى بندگان بیهوده نازل نفرمود و آسمان‏ها و زمین و آنچه میان این دو است به باطل خلق ننمود . « این گمان کسانى است که کافر شدند . واى بر آنان که کافر شدند از آتش . » [نهج البلاغه]
کل بازدیدها:----56085---
بازدید امروز: ----1-----
بازدید دیروز: ----1-----
جستجو:
تابستان 1385 - سحاب رحمت
  • درباره من
    تابستان 1385 - سحاب  رحمت
    راوی
    یک عبد عاصی ودرمونده
  • لوگوی وبلاگ
    تابستان 1385 - سحاب  رحمت

  • مطالب بایگانی شده
  • لینک دوستان من
  • اوقات شرعی
  • اشتراک در وبلاگ
     
  • وضعیت من در یاهو
  • آوای آشنا
  • آیه سه
    نویسنده: راوی چهارشنبه 85/6/29 ساعت 4:48 صبح

    هُدًی وَ رَحمَةً لِلمُحسِنیِنَ   (هدایتی و رحمتی است برای نیکوکاران)

     

    این آیه با دو صفت «هدی» و «رحمة» صفت حکیم بودن قرآن را تکمیل می کند.

    هدایت است به سوی واقع وحق و به واقع هم می رساند.

    رحمت است و نقمت نیست چون انسان را به سوی مهمش می رساندو از آن باز

     نمی دارد.

    اما نیکوکاران کسانی هستند که فطرت توحیدی خود را حفظ کرده وبه گناه الوده نساخته اند.

     

    نکته:هدایت مقدمه رحمت است ، چون انسان در پرتو نور قرآن حقیقت را پیدا می کند وبه آن معتقد می شود ، در عمل نیز آن را به کار می بندد و به دنبال آن مشمول رحمت واسعه و نعمت های بی پایان پروردگار می شود.


    نظرات دیگران ( )

  • آیه دو
    نویسنده: راوی سه شنبه 85/6/28 ساعت 5:35 صبح

    تُِلکَ اَیاتُ الکِتَابِ الحَکِیِم   (آن آیات کتابی است که سراسر حکمت است)

     

    علت استفاده ضمیر دور به جای ضمیر نزدیک ،عظمت وبزرگی قرآن و اهمیت آیات است

    (منظور از عظمت و بزرگی این است که:

    درک محتوا و برداشتی که از آن باید بشود را می گوید)

    توصیف لفظ «کتاب» با «حکیم» دلالت بر این دارد که به خاطر استحکام محتوای آن هرگز باطل و خرافه در آن راه ندارد تا با سخن باطل و لهوالحدیث بخواهند آن را پر کنندو چیزی جز حق نمی گوید .

    علمای بزرگ در آن خلافی ندیدند وهر چه در آن است هماهنگ با فطرت و عقل است

    (حکمت : قوه تشخیص حق از باطل است) 


    نظرات دیگران ( )

  • آیه یک
    نویسنده: راوی سه شنبه 85/6/28 ساعت 5:33 صبح

    الم       (الف ، لام ، میم )

     

    از کلمات اسرار آمیز قرآن است و از اسماء خداوند

    خداوند با حروف مقطعه، تحدی (مبارزه طلبی ) میکند.

    خداوند با همین حروف و کلمات معمولی ، مطالب و معانی  بلند را در قالب  الفاظ زیبا و کلمات موزون ریخته  و اسلوب خاصی به کار برده که همه انگشت به دندان گرفته اند.

    همین حروف در اختیار انسان ها  نیز هست ولی توانائی ندارند ترکیب ها و جمله-

     بندی هائی بسان قرآن ، ابداع کنند.

    چون در مقاطع کوتاه قطع و وصل می شوند، حکم سکوت و توجه را دارند.


    نظرات دیگران ( )

  • بسم الله الرحمن الرحیم
    نویسنده: راوی سه شنبه 85/6/28 ساعت 5:31 صبح

    بِسمِ الله الرَّ حمن الرَّ حیم      (به نام خداوند بخشنده بخشایشگر)

     

    بسم الله کلید کوک ما (انسانها) است  تا با عالم هماهنگ شویم

    بسم الله یعنی به کام تو نه به کام من (در عالم غیر از انسان همه به میل خدا کار میکنند)

    صفت «رحمان» اشاره به رحمت عام خداست که شامل دوست و دشمن، مؤمن و کافر ، نیکوکار و بد کار می باشد؛ « باران رحمتش همه را  رسیده ، وخوان نعمت بی در یغش همه جا کشیده».

    «رحمان» صیغه مبالغه و دلیلی بر عمومیت رحمت اوست و از اسماء مختص خداوند است ودر مورد غیر او به کار نمی رود

     صفت «رحیم» اشاره به رحمت خاص پروردگار است که ویژه بندگان مطیع ، صالح و

    فرمان بردار است.

    «رحیم» صفت مشبهه که نشانه ثبات و دوام است و صفتی است که هم در مورد خدا و هم در مورد بندگان استعمال می شود.


    نظرات دیگران ( )

  • سوره مبارکه لقمان
    نویسنده: راوی سه شنبه 85/5/17 ساعت 5:49 صبح

     

    بسم الله الرّحمن الرّحیم

    محتوای سوره


     سوره مبارکه لقمان در مکّه نازل شده ومشتمل بر 34 آیه است.


     این سوره به حکم مکی بودن پیرامون عقاید اساسی اسلامی مخصوصا ً(مبداء) و(معاد) وهمچنین (نبوت)

    بحث می کند .


     به طور کلی این سوره در پنج بخش خلاصه می شود.


     بخش  اول : بعد ازذکر حروف مقطعه اشاره به عظمت قرآن و هدایت و رحمت بودن آن دارد.


     بخش دوم  : از نشانه های خدا درآفرینش آسمان و کوهها در زمین ،جنبندگان مختلف ،نزول باران و پرورش  گیاهان سخن می گوید.


     بخش سوم :  سخنان حکمت آمیز « لقمان »


     بخش چهارم : دلائل توحید و سخن از تسخیر آسمان و زمین و نعمت های وافر پروردگار و علم گسترده و 

     بی پایان خدا و توحید فطری است.


     بخش پنجم : اشاره کوتاه وتکان دهنده ای به مساله معاد و زندگی پس از مرگ دارد.


     علت نامگذاری این سوره به خاطر بحث قابل ملاحظه و پر مغزی است که از اندرزهای« لقمان» در این سوره

    آمده است وتنها سوره ای است که از این مرد حکیم سخن می گوید.


     فضیلت سوره


     پیامبر اکرم (ع) می فرمایند :

    «کسی که سوره لقمان را بخواند لقمان در قیامت رفیق و دوست اوست ،وبه عددکسانی که کار نیک یا بد (به حکم امر به معروف ونهی از منکر در برابر آنها ) ده حسنه به اوداده می شود.»*                                                      

                               

    امام باقر (ع) می فرمایند :

    «کسی که سوره لقمان را در شب بخواند ، خدا سی فرشته را مامور حفظ اوتا به صبح

    در برابر شیطان ولشکرشیطان می کند ، روز بخواند این سی فرشته او را تا به غروب از ابلیس و لشکرش محافظت  می نماید. »*


     نکته : این همه فضیلت ،ثواب وافتخار،برای خواندن یک سوره قرآن ،به خاطر آن است که، تلاوت مقدم ای است برای اندیشه وفکر،وآن نیز مقدمه ای است برای عمل ، وتنها با لقلقه لسان ، نباید این همه فضیلت را انتظار داشت.


    * :« مجمع البیان» ، جلد 8، صفحه




    نظرات دیگران ( )